Psikolojik Fiyatlandırma Rehberi

16 Aralık 2018, 18:16

Psikolojik fiyatlandırma nedir ve nasıl yapılır?

E-ticarette satışları artırmak için farklı satış taktiklerinden yararlanmak gerekiyor. Bu taktiklerinde başında da psikolojik fiyatlandırma geliyor. Doğru ürünlerde doğru bir stratejiye sahip olmak, tüketicilere daha iyi ulaşmanızı ve onlara daha fazla ürün satmanıza yardımcı olacaktır.

Psikolojik fiyatlandırma nedir?

Psikolojik fiyatlandırma, ürünlerdeki bazı fiyatlandırmaların tüketiclerde daha büyük bir psikolojik algı oluşturduğuna dayanan bir fiyatlandırma veya pazarlama stratejisidir.Ürün fiyatlandırmalarında günlük hayatımızda sıkça gördüğümüz bu strateji, tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu bir yönde etkilemek için kullanılmaktadır. Peki, bu fiyatlandırma yöntemleri ve stratejileri nelerdir?

Cezbedici fiyatlandırma

Yıllardır uygulanan ve günlük hayatımızda en çok karşılaştığımız fiyatlandırma stratejileriden biridir. Bu sistemde, ürün fiyatları tüketicileri cezbetmek için küsuratlı rakamlar kullanılır. Fiyat etiket örneği Bir ürünün fiyatı 10 TL yerine 9,99 TL olarak belirtilir.Bu sistemin işe yaramasının sebebi, tüketiciler alışveriş yaparken, öncelikle sol taraftaki rakamlara dikkat eder ve küsuratlara önem vermezler. Bu durumda da 9,99 TL bir ürün görüldüğünde ürün fiyatı 9 TL olarak algılanır. Tüketicide ürün algısı 9 TL olarak algılanmış olur.Siteniz üzerindeki ürünlerde fiyatlandırmalarınızı yaparken, bu stratejiye dikkat etmeli ve ürün fiyatlarınızı buna göre değiştirmelisiniz.

Prestijli fiyatlandırma

Cezbedici fiyatlandırmanın aksine prestijli fiyatlandırma da bu küsuratlı sistem kullanılmamaktadır. Bunun nedeni ise yüksek fiyatlı ya da kaliteli ürünlerde, tüketicilerin satın alma algısı doğrudan fiyata yönelik olabiliyor ve küsuratlı bir fiyattansa net bir fiyat görmek isteyebiliyorlar.Yani bu durumda 500 TL olan bir ürünü koyduğunuzda bunu 499,99 TL yazmak doğru bir algı oluşturmayacaktır.Özellikle farklı paketleri olan hizmetler ya da ürünler satmaya çalışırken bu stratejiden yararlanmak, tüketicilerin satın alma kararlarını daha olumlu bir şekilde etkileyecektir.

Bir alana bir bedava

Bu sistemin avantajları olduğu kadar dezavantajları da var. Avantajı, tüketiciler tek ürün için ücret ödeyerek, ikincisini ücretsiz alacaklarını düşünürler. Bu sayede de daha fazla satış yapabilirsiniz.Dezavantajı ise, tüketicilerin birçoğu artık bu stratejiye pek fazla güvenmiyorlar ve olayın farkına varmış durumdalar. Bu sebeple de bu taktiği biraz daha değiştirerek uygulamak daha faydalı olabilir. Örnek olarak, bir ürün alana, ikinci alışverişlerinde yüzde 25 indirim sağlayabilir, kupon kodları verebilir ya da ücretsiz kargo seçenekleri sunabilirsiniz.Burada önemli olan detay tüketiciye, alışveriş yapması karşılığında bir fırsat ya da değer sağlamaktır. Bir alana bir bedava taktiğinin işe yaramadığı yerlerde, bu fırsatları sağlamak, hem tüketicinin o an alışveriş yapmasını sağlayabilir hem de bir sonraki alışverişi için de tekrar siteye gelmesini tetikler.

Karşılaştırmalı fiyatlandırma yöntemi

Tüketiciler, internetten alışveriş yapmadan önce fiyat karşılaştırması yapıyorlar. Aynı kategoride ürünleri karşılaştırarak, kendi bütçelerine en uygun olanını seçmeye çalışıyorlar.Bu eylemi, kendi siteniz üzerinde de tetikleyebilirsiniz. Aynı kategoride olan fakat kalite bakımından aynı olmayan ürünleri karşılaştırmalı olarak tüketicilere sunabilirsiniz.Bu durumda tüketiciler kaliteli ve daha alt segmentteki ürünleri aynı anda görerek aradaki fiyat farkını aynı anda gözlemleyebilirler.Bu aynı kategori ve segmentteki ürünlerde de uygulanabilir. Özellike moda firmaları benzer ürünleri karşılaştırmalı fiyatlandırma ile sunarak tüketicilerin o an ürünlerin farklarını görmelerini sağlayabilirler.Ortalama bir kullanıcı için, ürünün pahalı olması onun kaliteli olduğunu göstermektedir. Bu nedenle de bu tür karşılaştırmalı öneriler sunmak, daha pahalı olan ürünleri satarak, geri dönüşümlerinizi artırmanıza yardımcı olabilir.

Fiyat değişikliklerini göstermek

Özellikle kampanya dönemlerinde bazı ürün gruplarında ürün fiyatlarını düşürebilirsiniz. Bu tarz durumlarda ne kadarlık bir indirim yaptığınızı tüketicilere göstermelisiniz. Sadece yüzde 10 ya da yüzde 20 indirim gibi ibareler kullanmayarak, ürünün eski fiyatını da ürün sayfanızda göstermelisiniz.Buradaki amaç, ürünün yüzde kaç indirime girdiğini göstermek değil, eski fiyatını net bir şekilde göstererek, aradaki fiyat farkını açık bir şekilde tüketicilere sunmaktır. Bu farkın açıkça görülmesi, tüketicilerin satın alma kararlarına da olumlu bir şekilde yansıyacaktır.Fiyatlama yöntemlerini ve 100 den fazla promosyonu e-ticaret sitenizde yapabilirsiniz.